Over dirigent Alexander de Blaeij
“Vertel altijd je verhaal” zei professor Denes Zsigmondy tegen Alexander toen hij bij hem viool studeerde. Een zeer waardevolle les waar hij nog dagelijks mee werkt. Verzand niet in techniek, maar open jezelf naar je publiek. Dirigeren openende nog meer deuren voor Alexander om zijn verhaal te vertellen en om met muziek mensen te bereiken.
Dirigeren inspireert Alexander. Hij studeerde viool bij Else Krieg aan het Sweelinck conservatorium in Amsterdam en aan de universiteit van Mainz bij Professor Denes Zsigmondy. Na zijn studie kreeg hij al snel een baan bij Het Gelders Orkest. Martin Sieghart zag een andere potentie bij hem en nodigde Alexander uit om bij hem directie te studeren aan de universiteit van Graz. Al tijdens deze studie begon Alexander met dirigeren en werkte hij samen met orkesten en ensembles van o.a. Het Gelders Orkest, Het Koninklijk Concertgebouw orkest, Phion en het Savaria Symphony Orchestra. Hij won de 2e prijs bij de prestigieuze Wiener Musiktage met zijn uitvoering van de 4de symphonie van Bruckner.
Alexander deelt graag zijn kennis over de kunst van het orkestspel met jonge mensen en werkte met jeugdorkesten zoals Het Nationaal Jeugdorkest, orkest van het Conservatorium van Groningen en het orkest van de universiteit van Hannover. De inspiratie die hij hier van krijgt kreeg hij ook toen hij met Eva Maria Westbroek mocht samenwerken. Samen met een ensemble uit het Koninklijk Concertgebouw Orkest voerden ze de Sieben Frühe Lieder van Alban Berg uit. Van Eva leerde hij dat niets zo belangrijk is dan samen in the flow komen en genieten.
Verander niet het product, maar het pakketje! Alexander werkt aan vernieuwende concepten waar orkesten uit hun confortzone moeten komen, maar waar de klassieke muziek in zijn pure vorm nog steeds het hoofdgerecht is. Laten zien dat we geen andere muziek stijlen of hippe artiesten nodig hebben om het orkest hip te laten zijn. We moeten goed kijken hoe we ons presenteren om daarmee weer vrienden te worden met ons publiek. Dit is de missie die we nu als musici hebben om te zorgen dat de rijke traditie niet verloren gaat en mensen geen toegang meer hebben tot deze prachtige muziek.
“Zijn interpretatie van het Vorspiel van Wagners’ muziekdrama ‘Tristan en Isolde’ bracht me terug naar de goede oude tijd” zei musicoloog en Wagner kenner Maarten Brandt in zijn beoordeling van een concert van Alexander. Grappig hieraan is dat juist dit concert een van de eerste pogingen van hem was om concerten te ontdoen van hun stoffige imago. Alexander probeert altijd frisse nieuwe wegen te vinden om klassieke muziek te presenteren en te laten horen waar ‘de goede oude tijd’ voor staat.
“Het allerleukste was dat we verschrikkelijk veel lol hadden en echt samen in de flow kwamen. Voor mij de belangrijkste prestatie tijdens samen muziek maken” zei sopraan Eva Maria Westbroek na een concert dat ze samen gaven in Amsterdam. Dit staat voor alles waar ook Alexander in gelooft in muziek. Geniet bij het luisteren en kom in de flow van de muziek.